Juniorkorpset

Juniorkorpset har vært på festival med mye moro og noen forviklinger.  En tur å huske!  Reisebrev følger...

Lørdag morgen klokka 07.30 møtte 24 forventningsfulle musikanter med foreldre, 6 reiseledere og 1 dirigent opp på Vestsiden Ungdomsskole

Vi pakket buss og kom oss avgårde 07.50 ny rekord bare 5 min etter skjema sa Paul.

Foreldrene trodde vi vinket til dem, men vi jublet om bord i bussen to hele dager uten foreldre noe alle gledet seg til.

Litt regn når vi kjørte buss i starten, men finere og finere ble været.

Paul sang buss sangen sin med hes stemme.

Vi kjørte direkte til Gulbring Kulturhus hvor vi spiste frokost og smurte niste.

Alle måtte ha minst 4 skiver mente Paul, var lenge til middag.

Vi skulle spille konsert klokka 10 noe vi gjorde med stil. Flinke musikanter og dirigent. Frode var stand inn på trommer. Noe vi syntes han klarte fint, men Hanna mente han hadde spilt mye feil…

Så gikk turen til skolen vi skulle sove på. Der vi skulle pakke opp litt og finne badetøy for å dra til Bø sommerland for å bade.

Det ble noen fine timer med masse bading, sol, niste, godteri og is. Frode tok en tur tilbake til Kongsberg for å hente trommebøylen til Hanna som han hadde fått tatt ut av bilen sammen med noe annet. Han kom akkurat tilbake til møte tiden for å dra til middag.

Vi måtte bare leite etter et par stykker som hadde glemt bort tiden vi skulle møte for å reise tilbake til Gulbringe for å spise middag. Vi kom oss på bussen noen litt rødere enn andre…

Middagen var kylling, salat og ris, noe som falt i smak hos de fleste. Vi hadde tenkt oss på kino, men stemte sammen med ungene over kino eller å reise tilbake til skolen spise godteri og leke. Neste alle ønsket å dra tilbake til skolen å spise snop..

Da måtte vi kaste oss rundt for vi hadde da 7 min til rute bussen gikk og den måtte vi nå for bussjåføren vår hadde jo gått av vakt.

Vi startet å gå, fant til slutt bussen og traff der en kjemp hyggelig bussjåfør. Så da kom vi oss hjem til skolen. Der lekte og koste unger og voksne seg med snop og brus. Litt springing mellom rommene og noen som så litt film var noen av aktivitetene. De voksne koste seg og slappet av og drøste rundt et bord ute mens de holdt øye med de flotte ungene vi hadde med oss. Vi delte ut et par plaster, et par hodepine tabletter og en bandasje til en ankel. Eller ingen store uhell.

Da klokka nærmet seg 22.30 fikk vi samlet unger til tannpuss og legging. På jenterommet slukket vi lyset ca. 23.15 og da ble det stille og jeg tror alle sovnet nesten med det samme. Noen hadde vist sovnet før lyset ble slukket også.

Alle ungene sov fint hele natten og var vanskelig å få vekket søndag morgen. Det var ei av de voksne som sov godt også..

Da vi stod opp hadde Paul alt dratt for å møte hovedkorpset i Sandefjord. Da vi reiste for å spise frokost dro Frode først til Kongsberg så videre til Gardemoen skule på jobb i det store utland, men sist vi hørte fra han stod han fast i Amsterdam.

Klokka 07.50 gikk turen til Gulbringe for å spise frokost. Denne gang 23 musikanter og 4 reiseledere. 1 musikant og dirigent skulle møte oss senere i Bø sommerland.

Etter frokost skulle vi tilbake til skolen og rydde for å dra til sommerland for å holde konsert og tilslutt å gå i parade.

Etter hjulpet de fleste med å stappe soveposer, passe på at alle hadde uniformen tilgjengelig for bruk i bussen. Gikk turen nok en gang til sommerland, ikke for å bade i dag, men for å leke. Vi ankom rett før 10 noe som var helt etter skjema Paul hadde laget. Da fant vi oss en base i lekeland og ungene fikk ca. 1 time til å leke. Da skulle vi gå samlet opp for å spise lunch. Det ble servert hamburger. Vi rakk ikke så mye mer enn å spise den i full fart så gikk turen til bussen for å finne instrumenter. Konsert ved inngangen klokka 12.10 var da målet. Vi fikk hentet det vi trengte og satt opp til konsert. Denne gang var det Heidi som måtte trå til og spilla litt tromme.

Da konserten var over skulle vi ha vært i bussen og skifta, men da fant buss sjåføren ut han måtte ha mat… Vi var da kledd i de nye fine t-skjortene våre og da skulle det selvfølgelig begynne å regne. Da ventet og ventet vi, ungene varmet seg i suvenirbutikken. Så skulle vi til bussen da etter en time og skifte, alle inn i bussen på en gang det regnet jo så vi tok jentene fremme og gutta bak i bussen.

Det var da moroa starta. En unge uten skjorte. En unge uten slips. Svarte sokker som hadde forsvunnet, så da var det både rosa og røde sokker. Så var det også en bukse som var forsvunnet, heldigvis var det ei som hadde svart bukse å låne bort. Så stilte vi opp. Der var det noen sko som ikke passa. Fikk bytta det ene paret i svarte sko, det andre var vist borte sa musikanten. (mor fant det i kofferten da vi ankom vestsiden). Så fikk vi da endelig stilt opp etter flere utlånte hansker og hårstrikker. Så marsjerer vi til porten står der og venter. Da oppdager vi det er minst tre uten hansker og luer på skeive. Fikk nå ordnet luer, hansker var det ikke tid å hente så det ble uten. Vi marsjerte inn som siste korps inn porten. Da vi hadde kommet 5 meter inn datt tromma til Hanna av festet og rett på beina hennes. Mens vi gikk etter korpset og prøvde og reparer festet på bøylen til tromma, hekta Heidi flagget i et tre og ble hengende så hu måtte ut av toget. Hu fikk løsnet seg, men vi klarte ikke å reparere trommebøylen til Hanna, så resten av runden dvs. hele tiden gikk Kari-Anne og holdt tromma så Hanna skulle få spilt. Litt oppi bakken løsnet flagget til Heidi fra toppen så da var det bare å få festet det på nytt. Så falt note bøylen til Kristian av så han måtte stoppe og få hjelp av Gunn Helen til å feste den. Da trodde vi nå måtte resten av runden gå fint, men nei da. Da var det en skrue som løsnet på bøylen til Hans Jacob, denne fikk Gunn Helen festet mens Hanna spilte på tromma som Kari-Anne holdt.

Så etter fellesnummer og underholdning fra senen stilte vi opp fort og marsjerte ut av sommerland. To skritt før vi tok holdt ved bussen datt bøylen til Hans Jacob i stykker, Gunn Helen fant heldigvis skruene igjen..

Gro mente dette var den morsomste marsjrunden hu hadde vært med på siden 1986. Så som dere kan se har vi hatt en morsom tur.

Så fikk vi pakket instrumenter inn i bussen og alle uniformene i poser som skal leveres til nummerering. Da gikk turen over åsen mot Kongsberg. Vi stoppet på Notodden og kjøpte is til alle musikantene og det var populært.

Vi ankom Vestsiden ca. 17.15 en time før skjema, men hadde fått gitt beskjed til alle foreldre så de stod og ventet på slitne og litt trøtte musikanter.

Vi vil takke for en flott tur med en kjempegjeng.

Mvh Gunn Helen, Heidi, Frode, Paul, Audun, Kari-Anne og Gro.